ANALISIS PEMASARAN OTAK-OTAK JUMBO IKAN TENGGIRI PADA UMKM PERMAI SARI KABUPATEN BANDUNG

Junianto Junianto, Salmaa Ishma Hidayati, Nanang Nanang, Risma Melati Febrianti, Mohamad Reza

Abstract


Permai Sari’s MSME, which is located in the Kopo complex, is a micro, small and medium enterprise that sells products in the field of fish processing, namely grilled fish cake made from mackerel fish. Carrying out marketing analysis aims to find out how management and social processes occur in Permai Sari’s MSME. This research method uses a survey method. Sampling used purposive sampling. The data collected is primary data from interviews and secondary data taken from journals, books or other libraries. The results of this research show that the business of grilled fish cake  made from mackerel fish obtained an added value of IDR 47,000/kg of raw material. With a profit of IDR 41,390/kg. Permai Sari's MSME competitors in terms of selling otak-otak products are street vendors who don't sell every day. Determining product prices uses cost-plus pricing which aims to make a profit. The promotional methods used are word of mouth and through applications on the internet. Distribution of otak-otak products by leaving them in stores and selling directly to consumers. Analysis of product production using forecasting methods.


Full Text:

PDF

References


Accela, D., Sipahutar, Y. H., & Maulani, A. (2022). Penerapan GMP dan SSOP Pengolahan Pempek Ikan Tenggiri (Scomberomorus commerson) di UMKM Kota Tanjungpinang, Kepulauan Riau. In Prosiding Simposium Nasional IX Kelautan Dan Perikanan, Fakultas Ilmu Kelautan Dan Perikanan, Universitas Hasanuddin, Makassar, 4 Juni 2022, 59–72.

Auliasari, K., Kertaningtyas, M., & Kriswantono, M. (2019). Penerapan metode peramalan untuk identifikasi potensi permintaan konsumen. Informatics Journal, 4(3).

Assauri, S. (1984). Teknik dan Metode Peramalan. Penerbit Fakultas Ekonomi Indonesia, Jakarta.

Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee Di Pekabaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Jurnal Valuta, 4(1), 71–85.

Julian dan Miranda. (2013). Pemakaian E-commerce Untuk Usaha Kecil dan Menengah Guna Meningkatkan Daya Saing. ComTech , 4(2), 638–645.

Khotimah, N. (2020). Pengaruh Strategi Promosi Melalui Social Media , Word of Mouth Marketing Dan Discount Terhadap Keputusan Pembelian Produk Herbal. Skripsi Universitas Widhya Dharma. Klaten. 82 hlm.

Kotler dan Amstrong. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran, Terjemahan. Edisi 12, Jilid 1. Penertbit Erlangga, Jakarta

Kotler, Philip and Gary Amstrong. 2016. Prinsip – Prinsip Pemasaran. Edisi 13 Jilid 1, Jakarta.

Mulyana, M. (2019). Segmentasi pasar, penargetan pasar dan pemosisian. Materi Tutorial Online EKMA 4216 Manajemen Pemasaran. Akses di https://osf.io/preprints/inarxiv/tcuj2/

Nugraha, E. Y., & Suletra, I. W. (2017). Analisis metode peramalan permintaan terbaik produk oxycan pada PT. Samator Gresik. Jurnal Seminar dan Konferensi Nasional IDEC, 414-422

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2010). Consumer behavior & marketing strategy. McGraw-hill.

Rambe, D. N. S., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Pasar Global. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 213-223.

Rifaldi, R. F. (2023). Strategi Pemasaran Hasil Olahan Ikan Lele Studi Kasus Di Ukm Cv. Adisyafidz Barokah Kabupaten Bandung. JFMR-Journal of Fisheries and Marine Research, 7(2). https://doi.org/10.21776/ub.jfmr.2023.007.02.1

Saad, M., & Effendi, M. (2018). Analisis Pendapatan dan Nilai Tambah Pengolahan Ikan Bandeng (Chanos chanos Forlks) Menjadi Otak-otak Bandeng (Studi Kasus di Desa Petisbenen Kecamatan Duduk Sampeyan Kabupaten Gresik). Jurnal Grouper, 9(2), 12–18.

Solihin, U. (2014). Analisis strategi pemasaran dalam menghadapi persaingan usaha pada perusahaan kain dan sarung tenun ikat cap sinar barokah kediri. Jurnal cendekia, 12(3).

Supriyono, 2013. Akuntansi Biaya dan Penentuan Harga Pokok. Edisi Kedua. Yogyakarta: BPEF.

Zahara, V. M., & Anwar, C. J. (2021). Mikroekonomi (Sebuah Pengantar).




DOI: https://doi.org/10.52061/ebi.v6i1.228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 

Alamat Sekretariat / Redaksi

 

Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPPM) Universitas Catur Insan Cendekia (UCIC)
Fakultas Ekonmi Dan Bisnis (FEB) UCIC
Jl. Kesambi 202 Kota Cirebon 45133Jawa Barat Indonesia
Telp.(0231) 220 250 / 220 260 / 200 418
Fax.(0231) 242 112, E-mail:lppm@cic.ac.id
Website: http://jurnaldigit.org